Kuntosaliharrastus

Onko kuntosaliharrastus kallis?

26.7.2016

Monet miettivät kuntosaliharrastuksen aloittamista, kun kesä on kuumimmillaan ja niinsanottua paljasta pintaa näkee eniten: onhan sitä nimittäin kivempi katsoa urheilullisia vartaloita kuin huonokuntoisia. Anteeksi, jos loukkasin jotain huonokuntoista, mutta näin se nyt vaan on! Moni saakin tämän myötä kipinän kuntosaliharrastuksen aloittamiseen, ja se on hieno homma. Ensimmäinen kysymys on kuitenkin, että mille kuntosalille sitä oikein menisi, ja mitä kuntosaliharrastus maksaa?

Kuntosaliharrastuksen hinta riippuu paljon siitä, millaisella salilla haluat käydä. Jos tarvitset ohjausta, voit joutua kaivamaan kuvetta enemmänkin. Personal trainer saattaa maksaa jopa 60 euroa tunnissa. Jotkut taas tykkäävät käydä ryhmäliikuntatunneilla. Ne saattavat maksaa enemmän, kuin pelkkä kuntosalijäsenyys. Usein ne kuitenkin sisältyvät jäsenyyden hintaan. Kannattaa tarkastaa tämä kuntosalin jäsenehdoista.

Kuntosalijäsenyys maksaa keskimäärin 25-60 euroa kuukaudessa. Moni asia vaikuttaa salikortin hintaan. Tärkein niistä on varmasti kuntosalin laitteiden määrä ja laatu, sekä tilojen ja oheishyödykkeiden laatu ja koko. Suosittu Sats Elixia voi maksaa jopa 70 euroa kuukaudessa määräaikaisen jäsenyyden kanssa, mutta tilat ovat usein hyväkuntoiset ja ohjaus laadukasta. Kaupungin ”voimakellariin” taas saattaa päästä esimerkiksi sadan euron puolivuotishintaan. Jos haluat päästä laadukkaammalle salille mutta et juuri nyt pysty maksamaan sitä, suosittelen pikalainaa, sille saa 12 kuukautta maksuaikaa eikä vuosikorko ylitä 50 prosenttia.

Summauksena voidaankin sanoa, että kuntosaliharrastus ei ole kallis, ellei siihen sijoita oikein isoja rahoja. Isoille rahoille saa kuitenkin usein hyvän vastineen. Laadukkailla kuntosaleilla pääset hyötymään usein saunasta, kylmäaltaista ja muista oheisherkuista.


Kesä tulee – oletko kesäkunnossa?

16.5.2016

Monet meistä ovat painaneet hommia koko  talven, että kesällä olisi ilo näyttää omaa päkkiä roikkuvan repun sijaan. Oletko sinä onnistunut talven treeneissä? Vieläkö on viimeisen loppupuristuksen aika?

Monilla ongelmaksi muodostuu keskivartalon viimeisten rasvojen polttaminen. Palaa on tullut käsiin ja jalkoihin, mutta reppua on vielä hieman jäljellä. Miten onnistua viimeisessä cutissa? Allekirjoittaneen ratkaisu tähän on yksinkertaisesti veden juonti ja suolaisen ruoan välttäminen. Luonnollisesti myös hiilareita, erityisesti vaaleaa pullajauhoa pitää välttää. Suola ja pullahiilari ovat sellaisia ruoka-aineita, mitkä aiheuttavat turvotusta ja saavat fitinkin masun näyttämään pullealta ja huonolta. Voit vaikka koittaa joskus ennen ja jälkeen-kuvilla miltä oma mahasi näyttää vaikka sipsipussin tai pizzan syömisen jäljiltä. Hyväähän se roskaruoka on mutta se aiheuttaa aina lopulta vain pahan olon!

Juokaa vettä, syökää terveellisesti ja nauttikaa kesästä!

~Joni, CEO


Tietoa treenaamisesta

4.4.2016

Oletko harkinnut treenaamisen aloittamista? Hienoa! Treenaamisesta on väistämättä hyötyä aivan jokaiselle. Treeni voi olla mitä tahansa. Reipasta kävelyä, lenkkeilyä, painonnostoa, pallopelailua, koiran kanssa kävelyä, voimanostoa, you name it! Kuntosalitreenissä tulee kuitenkin muistaa muutamia tärkeitä asioita.

Älä aloita liian täysillä

Kukaan ei ole mestari aloittaessaan. Kannattaa aloittaa rauhallisesti. Tutustu laitteisiin, testaile erilaisia treeniohjelmia, koita erilaisia tekniikoita ja ennen kaikkea: jos teet vaikeita liikkeitä kuten moninivelliikkeitä (kyykky, maastaveto, rinnalleveto) pyydä jotain ammattilaista tarkistamaan, onko tekniikkasi kunnossa. Varsinkin maastaveto voi rikkoa selkäsi pahasti, jos et tiedä mitä teet. Oikein tehtynä raskaat moninivelliikkeet ovat aivan erinomainen keino kasvattaa voimaa ja lihasmassaa.

Lepo, ruokavalio

Moni luulee, että se riittää kun antaa kaikkensa salilla. Totuus on kuitenkin se, että jos et syö hyvin ja lepää tarpeeksi, salitreenistä ei ole juurikaan hyötyä. Lihakset tarvitsevat ruokaa kasvaakseen ja lepoa korjaantuakseen. Tämä on kiistaton fakta ja sen allekirjoittavat kaikki alan ammattilaiset. Eli alussa on tärkeää muistaa, että vaikka tekisi mieli treenata, pitää myös muistaa levätä. Hyvä nyrkkisääntö on, että saman lihasryhmän treeneillä pitäisi olla väliä ainakin kolme vuorokautta. Ei ole mitään hyötyä esimerkiksi penkata kolmena päivänä peräkkäin, ellet tee jotain hyvin erityistä herkistely-/voimanostotreeniä.

Älä luovuta!

Monilla kuntosaliharrastus jää alun innostuksen jälkeen taakse. Onkin tärkeää, että opit pitämään ns. arkitreenaamisesta! Tulokset näkyvät vasta pitkän ajan jälkeen, eli älä missään nimessä anna periksi vaikka et heti saisikaan täydellistä sikspäkkiä ja mahtavia muskeleita.

 

4